Foodnieuws.nl

  • Home
  • Foodservice
  • Catering
  • Zorg
  • Horeca
  • Industrie/Sector
  • Retail
  • Consument

Consument · Online · Retail

E-retail: de consument wil het nu

  • by Redactie Foodnieuws.nl+
  • November 1, 2013

Alles heeft een prijs. Ook instant bevrediging. Webwinkels gaan steeds verder in de strijd om de gunst van de consument. Bijvoorbeeld met: vanmiddag besteld, vanavond geleverd.

Dezelfde avond in huis

Ik wil het en ik wil het nu. Wehkamp wil het mogelijk maken dat klanten die rond lunchtijd bestellen de artikelen nog dezelfde avond in huis hebben. Daarvoor moet de onderneming wel flinke investeringen doen, vertelde programmadirecteur Andries van Daalen van moederbedrijf RFS Holland Holding op een congres. RFS levert ruim zeven miljoen pakketten per jaar. Van Daalen onderstreepte dat de klant zijn bestellingen wil ontvangen op de momenten dat het hem schikt. Wehkamp biedt al keuze uit drie tijdvakken en bezorging op zaterdagochtend.

In de VS zijn de grote E-supermarkten als Peapod en Amazon Fresh al ingesteld op ‘same day delivery’.

Veeleisende consument

“De consument is veeleisender geworden”, zegt sectormanager food en retail Dirk Mulder van de ING. “Klanten willen de keuze hebben hoe en wanneer hun producten worden geleverd, of waar ze ze kunnen afhalen. Iedereen focust nu op snelle levering, maar de consument is best bereid om even te wachten als hij een product niet op heel korte termijn nodig heeft, of als hij minder hoeft te betalen. Natuurlijk is snelheid voor bepaalde artikelen belangrijk, maar ik heb ook het gevoel dat we met z’n allen naar mogelijkheden zoeken waar de klant niet echt op zit te wachten. We moeten het niet te veel overdrijven.”

Meer keuzevrijheid

Online retailers moeten klanten meer de keuzevrijheid bieden, is de stelling van Mulder. “Nederland is toonaangevend op het gebied van online bestellingen en internetgebruik, maar we lopen op logistiek gebied achter. De consument vraagt om betrouwbaarheid: hij wil het goede product in goede staat geleverd krijgen, op het juiste moment. Daar hoort tracking bij – dat je je bestelling kunt volgen, en dat je weet wanneer je het kunt verwachten. De onzekerheid over het tijdstip van bezorging moet steeds verder worden teruggebracht. Ik wil niet meer een heel dagdeel thuis hoeven te wachten, maar ik wil weten dat een bezorger ‘s middags om één uur voor de deur staat. En als hij er dan toch is, kan hij meteen de pakketje meenemen dat weer retour moet, óók als het van een andere logistieke partij is. Daar kun je enorm veel goodwill mee kweken.”

VandaagNog

Webwinkel Coolblue biedt sinds een jaar de service waarmee Wehkamp ook wil komen: VandaagNog. Wie voor 15 uur bestelt, heeft het product vanavond nog in huis. Deze dienst kost 17,95 euro. Volgens Nick Lenten, directeur tevreden klanten van Coolblue, draagt levering op dezelfde dag bij aan de door Mulder aangehaalde keuzevrijheid van de consument. “We bieden nu vier verzendmethoden: voor 23.59 uur besteld, morgen gratis geleverd, levering in een tijdvak naar keuze, VandaagNog en het zelf afhalen van de bestelling bij een vestiging van PostNL of in een van onze vijf winkels in Nederland. Omdat we die flexibiliteit bieden, kopen mensen meer bij ons.”

Ruimte voor verbetering

Coolblue blijft samen met bezorgdiensten kijken naar nieuwe mogelijkheden. “Nog te vaak hoor ik van klanten dat ze bij thuiskomst een briefje van de bezorger in de bus vonden dat hij het artikel niet bij ze kon afleveren. Zolang dat nog voorkomt, is er ruimte voor verbetering. We kunnen daar ver in gaan. Bijvoorbeeld doordat de bezorger een halfuur voordat hij een wasmachine bezorgt een sms stuurt om te laten weten dat hij in de buurt is.”

Op zondag besteld, maandag in huis

Bezorging op een bepaald tijdstip ligt volgens Lenten minder voor de hand. “Alles heeft natuurlijk een prijs. Maar we merken dat klanten het prettig vinden dat ze een tijdvak kunnen opgeven, zodat ze het product na hun werk kunnen krijgen, of op zaterdag.” Lenten vertelt dat Coolblue op 24 november een nieuwe mogelijkheid introduceert: op zondag besteld, maandag in huis. “Het weekend is goed voor 28 procent van de verkoopdagen. We zorgen ervoor dat ook op die dagen je bestelling sneller bij je thuis is.”

Meer lezen

Themastudie: Online verkoop dwingt retail en logistiek tot samenwerking
http://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2013/10/Online_verkoop_dwingt_retail_en_logistiek_tot_samenwerking.aspx

Bron: ING

Tags: AmazonFreshE-commerceINGM-commercePeapod

Redactie Foodnieuws.nl

— Redactie Foodnieuws.nl

Nieuwsbericht geplaatst door de redactie van Foodnieuws.nl. Pers- en nieuwsberichten kunt u sturen naar de redactie.

  • Previous story Social Media Monitor: Social is serieuze business
  • Next story Combinatie Fine Food Professional met presentatie GaultMillau Awards groot succes!

    Ook interessant

  • Goedkoop eten uit eigen moestuin June 24, 2014
  • HelloFresh nieuwe concurrent AH? August 8, 2014
  • Ons mobiele gedrag (infographic) October 30, 2013
  • Europese wet zet foodbedrijven aan tot investeringen in E-commerce October 23, 2013
  • Home
  • Consument
  • E-retail: de consument wil het nu
  • Rubrieken

    Foodservice
    Catering
    Zorg
    Horeca
    Industrie/sector
    Retail
    Consument
  • Advertentie AH

    300x250 AH Zwaar
  • Ook adverteren op Foodnieuws.nl

    Adverteren op Foodnieuws.nl? Bekijk
    hier de mogelijkheden.
  • Advertenties

  • Nu op Foodnieuws.nl

    • Recent Posts
    • Tags
    • Foodnieuws.nl is gestopt31/10/2014
    • Campina wint FNLI Merk van het Jaar award 201430/10/2014
    • Consument vindt diervriendelijkheid in Nederland prima30/10/2014
    • Food Connect genomineerd voor ‘Goede Praktijken Competitie 201430/10/2014
    • Bonduelle breidt directie uit met Ilonka Audenaerde30/10/2014
    • Foodfans ontdekken de eindeloze mogelijkheden van mosselen30/10/2014
    • AH Ahold Albert Heijn Albron App Bier Biologisch Brood CBS Consumentenbond Deli XL Detailresult Duurzaam Duurzaamheid E-commerce Fairtrade FNLI FrieslandCampina GfK Groente en Fruit Grolsch HAK Hoogvliet Horecava ING Jan Linders Jumbo KNS koffie Lidl McDonald's MVO Plus Plus supermarkten Sligro Spar Supermarkt Trends Unilever Vlees Voedingscentrum Voedselveiligheid Voedselverspilling Wakker Dier Wijn
  • Foodnieuws Dossier

    Foodnieuws.nl Smaakmakers
  • Zoeken op Foodnieuws.nl

  • Foodnieuws op je mobiel

    Foodnieuws.nl Dé nieuwssite voor foodprofessionals.
    • Privacy Policy

      Deze site maakt gebruik van cookies.
      Lees hier onze privacy policy.

    Copyright 2014 Foodnieuws.nl