Foodnieuws.nl

  • Home
  • Foodservice
  • Catering
  • Zorg
  • Horeca
  • Industrie/Sector
  • Retail
  • Consument

Consument

Vier op de vijf Nederlanders eten vis

  • by Redactie Foodnieuws.nl+
  • April 11, 2014

Consumenten hebben het afgelopen jaar evenveel vis gekocht in de supermarkt als in 2012. De supermarkt is dominant, maar ook de visspeciaalzaak, de viskraam en restaurants zijn zeer populaire kanalen om vis te kopen en te eten. Zo blijkt uit consumptieonderzoek vis, schaal- en schelpdieren van onderzoeksbureau GfK over 2013.

Volgens marktonderzoeksbureau GfK, dat over het afgelopen jaar een integraal inzicht biedt in consumptie via de supermarkt, visspecialist en buitenshuis, laten zowel verse vis, diepvries als conserven een stabiel beeld zien in het consumptiepatroon, zowel in prijs als volume.

Speciaalzaak en viskraam onderscheidend in smaak, kwaliteit en versheid

Bij viskramen en visspeciaalzaken wordt vis vooral gekocht vanwege smaak, versheid en kwaliteit, terwijl bij supermarkten prijs de belangrijkste reden is om daar vis te kopen. Ruim de helft van de viseters koopt regelmatig vis bij de viskraam en vier op de tien viseters eet vis in een restaurant. Drie op de tien viseters komt bij een visspeciaalzaak. Vier op de vijf Nederlanders eten vis. Vis wordt vooral gegeten omdat het lekker en gezond is. Van de viseters vindt 92% vis lekker en 93% van de viseters noemt vis gezond. Wel vindt een meerderheid vis duur. Hoe ouder men is, hoe vaker men vis eet. De reden om voor vis te kiezen laat opvallende verschillen zien tussen de generaties. Gepensioneerden eten vaker vis vanwege gezondheidsredenen, terwijl jongeren vaker voor vis kiezen vanwege de smaak. Ook naar vissoorten zijn er grote verschillen. Zo eten ouderen en gepensioneerden veel vaker haring dan jongere generaties, die op hun beurt voornamelijk voor zalm kiezen.

Ieder kanaal heeft z’n eigen hardlopers

In totaal kochten we 47 miljoen kilo vis, schaal- en schelpdieren in de supermarkt voor een bedrag van 408 miljoen euro. Pangasius blijkt het meest verkochte visproduct in de supermarkt. Op de tweede plaats staat tonijn, gevolgd door ‘vissticks’. Bij de viskraam en visspeciaalzaak worden ‘kibbeling’ en ‘lekkerbek’ het meest verkocht, bij restaurants wordt juist vaak voor zalm en garnalen gekozen.

Viseter wil meer informatie

De Nederlandse viseter wil graag meer informatie over vis. Ze zijn nieuwsgierig naar vis en willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Ook zien zij graag dat binnen horeca en catering (in bedrijven, op scholen en instellingen) meer keuze aan vis, schaal- en schelpdieren wordt aangeboden.

Bron: Nederlands Visbureau

Tags: Nederlands VisbureauVis

Redactie Foodnieuws.nl

— Redactie Foodnieuws.nl

Nieuwsbericht geplaatst door de redactie van Foodnieuws.nl. Pers- en nieuwsberichten kunt u sturen naar de redactie.

  • Previous story Gevoel van avontuur in Brits Lamsvlees
  • Next story PepsiCo uitgeroepen tot 2014 World’s Most Ethical Company

    Ook interessant

  • Promotietour ‘De Hollandse Garnaal’ van start September 16, 2014
  • Fish Tales: duurzame vis met een verhaal March 21, 2014
  • Alaska Seafood presenteert duurzame vis uit Alaska tijdens het Vis&Seizoen Festival September 23, 2014
  • PLUS introduceert 100% verantwoorde huismerk vriesverse vis March 10, 2014
  • Home
  • Consument
  • Vier op de vijf Nederlanders eten vis
  • Rubrieken

    Foodservice
    Catering
    Zorg
    Horeca
    Industrie/sector
    Retail
    Consument
  • Advertentie AH

    300x250 AH Zwaar
  • Ook adverteren op Foodnieuws.nl

    Adverteren op Foodnieuws.nl? Bekijk
    hier de mogelijkheden.
  • Advertenties

  • Nu op Foodnieuws.nl

    • Recent Posts
    • Tags
    • Foodnieuws.nl is gestopt31/10/2014
    • Campina wint FNLI Merk van het Jaar award 201430/10/2014
    • Consument vindt diervriendelijkheid in Nederland prima30/10/2014
    • Food Connect genomineerd voor ‘Goede Praktijken Competitie 201430/10/2014
    • Bonduelle breidt directie uit met Ilonka Audenaerde30/10/2014
    • Foodfans ontdekken de eindeloze mogelijkheden van mosselen30/10/2014
    • AH Ahold Albert Heijn Albron App Bier Biologisch Brood CBS Consumentenbond Deli XL Detailresult Duurzaam Duurzaamheid E-commerce Fairtrade FNLI FrieslandCampina GfK Groente en Fruit Grolsch HAK Hoogvliet Horecava ING Jan Linders Jumbo KNS koffie Lidl McDonald's MVO Plus Plus supermarkten Sligro Spar Supermarkt Trends Unilever Vlees Voedingscentrum Voedselveiligheid Voedselverspilling Wakker Dier Wijn
  • Foodnieuws Dossier

    Foodnieuws.nl Smaakmakers
  • Zoeken op Foodnieuws.nl

  • Foodnieuws op je mobiel

    Foodnieuws.nl Dé nieuwssite voor foodprofessionals.
    • Privacy Policy

      Deze site maakt gebruik van cookies.
      Lees hier onze privacy policy.

    Copyright 2014 Foodnieuws.nl