Ahold, A.S. Watson, Detailresult, Jumbo, Sligro en Superunie vragen  aan hun leveranciers om etiketinformatie digitaal vast te leggen en beschikbaar te stellen via GS1 Data Source (GS1 DAS-artikeldatapool). Dit verzoek volgt na het besluit in de GS1 Business Council levensmiddelen en drogisterij om sectorbreed te werken aan het digitaal delen van wettelijke verplichte etiketinformatie in de keten.

Online shoppen groeit gestaag. Consumenten zijn altijd en overal online en willen dan kunnen beschikken over betrouwbare en up-to-date productinformatie. Daarnaast eist de nieuwe etiketteringverordening dat vanaf december 2014 alle verplichte etiketinformatie (zoals allergenen en ingrediënten) van verpakte levensmiddelen online beschikbaar is voor de consument.

Juiste en betrouwbare data voor de online consument is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van leverancier en retailer. Immers, als de informatie niet beschikbaar is voordat de aankoop plaatsvindt, mag het product niet online worden verkocht.

GS1 Data Source als bron

Consumenten hebben pas écht wat aan online productinformatie als deze informatie volledig en betrouwbaar is. De levensmiddelensector wil daarom dat de fabrikant/merkhouder de bron is voor de online etiketinformatie.

Voor de logistieke stamgegevens wordt GS1 Data Source gebruikt. Daarom is het een logische stap om via GS1 Data Source ook wettelijk verplichte etiketinformatie uit te wisselen. De brancheorganisaties CBL en FNLI, GS1 Nederland, fabrikanten en winkelformules hebben de afgelopen tijd hard gewerkt om dit mogelijk te maken.

Samen aan de slag met etiketinformatie

Om leveranciers te laten weten dat retailers ook online willen kunnen beschikken  over etiketinformatie, hebben Ahold, A.S. Watson, Detailresult, Jumbo, Sligro en Superunie aan een selectie van hun leveranciers het concrete verzoek gedaan om etiketinformatie digitaal vast te leggen in GS1 Data Source. GS1 Nederland benadert leveranciers groepsgewijs om ze te begeleiden bij het invoeren van deze etiketgegevens.

“Alleen samen met onze leveranciers kunnen we ervoor zorgen dat uiterlijk eind 2014 de informatie voor de consument beschikbaar is. Wij verwachten van fabrikanten dat zij de stappen om de etiketinformatie correct beschikbaar te stellen via GS1 Data Source nu ook daadwerkelijk gaan zetten.”, Johan Vial, commercieel directeur Detailresult (Dekamarkt en Dirk van den Broek) en lid van de GS1 Business Council levensmiddelen en drogisterij.

“Betrouwbare productinformatie is online net zo belangrijk als op het etiket. Het is echter niet zo eenvoudig als het klinkt om alle data die op het etiket staan ook compleet en correct digitaal vast te leggen. Dit is een gezamenlijke inspanning van ons allen, waar we als sector snel mee verder moeten. Inmiddels is een veelbelovende start gemaakt.”, Philip den Ouden, directeur FNLI.

Bron: GS1