WE CANTEEN draait om passie voor voedsel

Lokale ondernemers samenbrengen in een bedrijfsrestaurant of kantine, voor meer variatie, meer vers en meer voedsel met een verhaal. Dat is in een zin de bedrijfsfilosofie van WE CANTEEN, een innovatieve cateringformule van Maaike de Reuver (25) en Charlotte van Leeuwen (24).

Het bedrijf dat in 2011 werd opgericht baart opzien in cateringland, sleepte al enkele prestigieuze prijzen in de wacht en timmert zakelijk hard aan de weg. Maar ondanks het initiële succes moet de grote groei nog komen: “We willen binnen vijf jaar 100 lokale ondernemers per dag aan het werk hebben.”

wecanteen collage1

Wat goed is komt snel. Een gezegde dat zeker geldt voor het innovatieve cateringconcept WE CANTEEN. Het balletje ging rollen na een gesprekje. Twee vriendinnen uit Amsterdam – Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen – zaten op een terras en verbaasden zich over de Nederlandse kantines.

Maaike herinnert zich: “Charlotte had in Singapore gestudeerd en vertelde hoe ze daar iedere dag de heerlijkste lunchgerechten bestelde bij lokale ondernemers die samen een foodcourt bestierden in het restaurant van de universiteit aldaar. De ene dag at ze heerlijke Japanse hapjes, terwijl ze de volgende dag tijdens het ontbijt, de lunch of het diner smulde van Chinese of Indiase gerechten. Altijd vers, gevarieerd, lokaal voedsel met liefde bereid door kleine ondernemers die het verhaal van hun producten nog kenden.

Een grotere tegenstelling met de lijnbuffetten die je in Nederlandse bedrijfsrestaurants of kantines vaak ziet kun je je haast niet voorstellen. Dat moet hier ook kunnen – was onze gedachte.

We besloten er meteen maar eens een telefoontje met het facilitair bedrijf van de UvA aan te wagen. Of we niet eens een keer een voedselmarkt mochten organiseren.” Vier maanden later – november 2011 – was het zo ver: Charlotte en Maaike openden hun eerste WE CANTEEN-proefweek in de kantine van de UvA.

Tien verschillende Amsterdamse ondernemers serveerden een gevarieerd aanbod van onder meer Baskische tapas, fairtrade cupcakes, Surinaamse gerechten maar ook soep en broodjes. Het werd een doorslaggevend succes. “De ondernemers draaiden winst, studenten en medewerkers waren enthousiast net als het facilitair bedrijf van de universiteit.” En daarmee was WE CANTEEN een feit, want na het succes op de UvA wisten Charlotte en Maaike dat ze op iets moois gestuit waren.

“We waren in eerste instantie helemaal niet van plan ondernemer te worden. Maar dit concept werkte zo goed dat we besloten het succes verder uit te bouwen.”

wecanteen collage2

Het draait om passie voor voedsel

Het foodcourt-concept blinkt uit in eenvoud. Lokale ondernemers verzorgen in afwisseling het lunchaanbod in grotere bedrijfsrestaurants en kantines. WE CANTEEN is de spin in het web.

Maaike: “WE CANTEEN is de organiserende partij en het aanspreekpunt voor zowel de ondernemers als de vestiging. We regelen de voorzieningen die nodig zijn en houden de kwaliteit in de gaten. Daarvoor rekenen we een percentage van de omzet van de ondernemers Het succes hangt dan ook vooral van hen af. Zij hebben de directe interactie met de klanten, en zij zijn zelf verantwoordelijk voor het slagen van het foodcourt. Als zij merken dat hun menu niet zo succesvol is kunnen kan er snel worden geschakeld en wordt voor de volgende dag de receptuur of de samenstelling van de kaart in het eetstalletje aangepast.”

Wie een blik werpt op de lijst met catering-partners van WE CANTEEN ziet dat de dames vooral in zee gaan met bedrijven die gezond, ambachtelijk, duurzaam, vegetarisch of fair-trade voedsel aanbieden.

Maaike: “Dat klopt. Het is geen keiharde eis, maar we werken inderdaad alleen maar samen met cateraars die oog hebben voor de drie P’s: people, planet, profit. We hebben zelf een passie voor voedsel en dat willen we ook terugzien bij onze cateraars. En die passie zie je vaak terug bij ondernemers die oog hebben voor duurzaamheid.”

Dat wil overigens niet zeggen dat WE CANTEEN niet samenwerkt met de grotere cateringpartijen. “Veel bedrijven en instellingen hebben al langlopende contracten met landelijk opererende partijen. We werken geregeld samen met reguliere cateringpartijen en vormen dan een aanvulling op hun aanbod. Vaak geeft dat de reguliere catering een nieuwe boost. We trekken namelijk bezoekers naar het bedrijfsrestaurant of de kantine die er tot dan toe niet – of niet meer – kwamen.”

Naast passie zijn er twee echte harde eisen waaraan de lokale cateraars moeten voldoen. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een zakelijke rekening is de eerste. Het kunnen voldoen aan richtlijnen omtrent hygiëne en voedselveiligheid een andere.
Moeite om een gevarieerd aanbod bij elkaar te zoeken hebben Charlotte en Maaike niet. De lokale ondernemers kennen hun markt goed en hebben vaak een enorm netwerk van collega-bedrijfjes die bij WE CANTEEN passen. “Er is uiteraard wel een beetje concurrentie onderling, maar het gevoel dat de ondernemers samen het concept dragen overheerst. Het aanbod van lokale ondernemers is groter dan de beschikbare plaatsen. Het leuke is dat in de slipstream van WE CANTEEN al enkele amateur-cateraars de stap hebben gezet om officieel voor zichzelf te beginnen.”

wecanteen20130806-10Dromen over de toekomst

Charlotte en Maaike hebben de wind er goed onder sinds de oprichting eind 2011. Na de UvA volgden onder andere foodcourts in de Radboud Universiteit, het Ministerie van Economische Zaken en bij ABN Amro. Vakbroeders zagen het succes ook en WE CANTEEN won in 2013 zowel de verkiezing ‘meest vernieuwend Out of Home Concept 2012/2013’ op het Nationaal Foodservice Congres als de titel ‘Meest Innovatieve Catering Concept 2013’ op de Misset Catering Awards.

Voor Charlotte en Maaike zit er echter nóg meer in. De doelstelling van WE CANTEEN is om vastere voet aan de grond te krijgen in Nederlandse bedrijfsrestaurants en kantines. Dat lukte al bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) waar de reguliere cateraar Cormet WE CANTEEN als partner aan zich bond om een lokaal aanbod te verzorgen als aanvulling op het reguliere menu. En de dames hebben nog meer ambitie. Het doel: “Binnen vijf jaar 100 lokale ondernemers per dag een dagelijkse boterham laten verdienen met ons concept.“ En dan? De grens over? “Waarom ook niet, we kunnen ons best voorstellen dat WE CANTEEN ook kans van slagen heeft in de landen om ons heen. Maar eerst Nederland verder veroveren.”

Meer informatie: WeCanteen.nl

custom essay writing service org do my college paper high school essay how to write a assignment assignment helpers perth