Birgitta de Gruijter van GS1 is blij met de acties van de sector om echt werk te maken van het verhogen van de betrouwbaarheid van artikeldata die in de keten wordt uitgewisseld.

We vroegen senior sectormanager levensmiddelen en drogisterij, Birgitta de Gruijter, waarom er in 2013 zoveel aandacht was voor het naar een hoger niveau tillen van de kwaliteit van artikelgegevens. De Gruijter: “Het is én blijft een absolute voorwaarde voor efficiëntere commerciële en logistieke bedrijfsprocessen. Daarbij vraagt de consument betrouwbare productinformatie. Het online beschikbaar stellen van etiketinformatie (zoals allergenen en ingrediënten) voor de consument zorgt voor een nieuwe kijk op artikeldata.”

Correct en compleet artikelgegevens aanleveren

Ook stellen retailers steeds hogere eisen aan hun leveranciers. Superunie-directeur Dick Roozen pleitte onlangs op het GS1 Get on Board event voor “het actief stimuleren” van toeleveranciers om werk te maken van het in één keer correct en compleet aanleveren van artikel- en etiketgegevens. Want ook de consument die bijvoorbeeld een allergie heeft, moet online op artikelgegevens kunnen vertrouwen.

“Voor een optimaal gebruik van andere standaarden zijn correcte artikeldata uit GS1 Data Source (GS1 DAS) ook de basis. Denk maar eens aan het gebruik van het GS1-label en verzendbericht, die steeds meer gebruikt worden in distributiecentra. Als de onderliggende artikelgegevens niet kloppen, dan klopt de goederenontvangst ook niet. In Foodmagazine van september stond een leuk artikel over GS1 Data Source en het belang voor de logistieke operatie,‘’ aldus De Gruijter.

Informatie nu ook naar de consument

In 2013 is de sector samen met GS1 begonnen om naast logistieke data, ook de verplichte etiketinformatie van levensmiddelen digitaal vast te leggen in GS1 Data Source.

Om leveranciers te laten weten dat retailers ook online willen kunnen beschikken over etiketinformatie, hebben Ahold, A.S. Watson, Detailresult, Jumbo, Sligro en Superunie onlangs aan hun leveranciers het concrete verzoek gedaan om etiketinformatie digitaal vast te leggen in GS1 Data Source.

“Alleen samen met onze leveranciers kunnen we ervoor zorgen dat uiterlijk eind 2014 de informatie voor de consument beschikbaar is. Wij verwachten van fabrikanten dat zij de stappen om de etiketinformatie correct beschikbaar te stellen via GS1 Data Source nu gaan zetten.”, zei Johan Vial, commercieel directeur Detailresult (Dekamarkt en Dirk van den Broek) en lid van de GS1 Business Council levensmiddelen en drogisterij.

Datakwaliteit belangijker dan ooit

De Gruijter “De ambitie van de sector om alleen te werken met een datapool, waarin alle stamgegevens van artikelen staan, bestaat al jaren. Het probleem in de afgelopen jaren was echter dat retailers veel artikelen met foute gegevens over bijvoorbeeld lengte, hoogte, breedte voorbij zagen komen”.

“Leveranciers hebben de laatste tijd hard gewerkt om de kwaliteit van hun artikelgegevens te verhogen. Retailers hebben voldoende vertrouwen in de kwaliteit om voor logistieke artikelgegevens vanaf 2014 alleen nog maar uit GS1 Data Source te putten voor hun artikelgegevens. En mede  door het feit dat  we nu ook etiketinformatie in GS1 DAS vast gaan leggen – en de consequenties van foute data catastrofaal kunnen zijn – blijft er veel aandacht voor datakwaliteit.’’

We zijn op weg

De Gruijter: “Wij zijn ons ervan bewust dat er nog veel moet gebeuren voordat we echt kunnen spreken van succesvolle sectorbrede oplossingen. Zeker op het gebied van het  digitaal vastleggen en uitwisselen van etiketinformatie. Maar we blijven ons in 2014  inzetten en de sector ondersteunen waar nodig. Maar de markt roept op tot actie, en daar gaat het om!’’

Bron: GS1